25.8.2011

Atto-aatteita Murikassa

Atto-tiimi käsitteli mallipostereita pienryhmissä. Posterinäyttely (23 posteria) esitteli mielenkiintoisella tavalla laajennetun työssäoppimisen malleja ja toteutuksia. Tiimimme toimeksiantona oli arvioida, miten ATTO ja avaintaitojen kehittyminen oli onnistuttu integroimaan malleihin.

Attojen integrointi laajennettuun työssäoppimiseen oli kuvattu joissakin postereissa yleisellä tasolla, joistakin se puuttui kokonaan.

Sovittiin, että konkreettisia ainekohtaisia esimerkkejä attojen integroinnista tullaan kuvaamaan wikiin.

http://toplaaja.wikispaces.com/Atot+ja+avaintaidot+ty%C3%B6ss%C3%A4oppien+tiimi

1 kommentti:

  1. Yhteisten aineiden integroinnissa ammattiin on minusta selkeästi se ongelma, että integrointia vaaditaan vääriltä henkilöiltä: yhteisten aineiden opettajilta. Yhteiset aineet luovat perustan ja ammattiaineissa rakennetaan sen perustan päälle, joka peruskoulussa ja yhteisissä aineissa on luotu. Lisäksi yhteisten aineiden on tarkoitus luoda perusta myös jatko-opintoihin.

    Ammattiaineissa käytetään jatkuvasti peruskoulussa ja yhteisissä aineissa opittuja taitoja, mutta siitä huolimatta opiskelijat eivät tiedä, mihin he yhteisiä aineita tarvitsevat. Miksi ammattiaineen opettajat eivät opetuksessaan tuo tätä esille? Hehän soveltavat ja integroivat yhteisiä aineita koko ajan.

    Todellisuudessahan kysymys on siitä, että opiskelijat eivät motivoidu yhteisistä aineista samalla tavoin kuin ammattiaineista ja ammattiaineen opettajat ja OPSien laatijat ovat viisaudessaan keksineet integroinnin lisäävän oppimismotivaatiota. Monissa matematiikan kehittämishankkeissa ja tutkimustuloksissa on kuitenkin osoitettu tämä olettamus vääräksi. Opiskelijat kaipaavat konkreettisempia tehtäviä ja monipuolisempia työskentelytapoja, mutta kokevat ammattiin sidotut tehtävät jopa vaikeammiksi kuin perustehtävät. Sitä paitsi, monet opiskelijat inhoavat myös ammattiaineiden teoriaa.

    Mutta se siitä. Joskus tämä nurinkurisuus vain pistää ihmetyttämään.

    Kirjoitan nyt tähän joitakin konkreettisia oppimiseen ja ongelmanratkaisuun sekä matematiikkaan ja luonnontieteisiin liittyviä taitoja, joita en Tyrnävällä hoksannut:

    - erilaisten ohjelmien ja käyttöjärjestelmien käytön hallinta (tietokone, kassakone jne)
    - ergonominen työskentely
    - suhdeluvut (eri aineiden sekoitussuhteet)
    - asiakaspalautteen suunnittelu sekä koonti
    - invenventaari
    - materiaalihankinnat (mistä,paljonko, mitä maksaa)

    VastaaPoista